UKK

Askarruttaako vielä jokin? Heitä kysymys, niin vastaamme.

Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia

Keltaisella otsikolla halutaan kertoa, että kuva on reaaliaikaista. Samaa kuvaa voi katsoa ilman otsikkoa kaupungin webcamista (http://cgi.jns.fi/webcam/ ). Reaaliaikaista videokuvaa ei ole lähdetty näyttämään, koska kuva päivittyy nykyiselläänkin muutaman kymmenen sekunnin välein.

 

Toriremontin ajan torikauppiaat ja muut torin toimijat sijaitsevat kävelykadulla ja Sinisellä virralla. Markkinat pidetään Matkustajasatamassa. Toripaikkojen vuokrauksia hoitaa Jorma Saukkonen, 050-511 1198 tai jorma.saukkonen@jns.fi

Ainakaan tässä vaiheessa maanalaisia kulkuyhteyksiä ei kustannussyistä ole suunnitelmissa. Toriparkkia ympäröivät kauppakeskukset eivät ole olleet halukkaita toteuttamaan maanalaisia käytäviä.

Kiitos kysymyksestä ja mielenkiinnosta toriaitaa kohtaan.
Kurkistusaukot tullaan tekemään. Niiden sijoitteluun vaikuttaa kaikkein eniten työmaa-alueen järjestelyt, ja aukot pyritään tekemään niin, että näkymä työmaa-alueelle on mahdollisimman esteetön.

PKO ja kaupunki ovat tehneet yhdessä suunnitelmaa siitä millä tavoin aitaa voisi elävöittää. Suunnitelma julkistetaan, kunhan sen yksityiskohdat on hiottu ja tarvittavat luvat saatu. Yleinen graffittiseinä on vaikeahko toteuttaa, mutta aitaan tultaneen toteuttamaan muunkaltaista taidetta.

Toriparkista ei ole tulossa alikulkua lähimpiin ostoskeskuksiin vaan kulku tapahtuu maan päällä.

Parkkipaikoille pääsee entiseen tapaan Keskuskujalta. Siltakadulla sallitaan huolto-ajo kyseiselle kiinteistölle.

Nykytekniikalla ja osaamisella pystyään helposti rakentamaan pohjaveden alapuolelle. Torin läheisyydessä on jo aiemmin rakennettu syvemmälle kuin tuleva toriparkki. Torin vieressä on useita kellarillisia rakennuksia, eikä niissä ole mitään ongelmia.

Tori on keskustan sydän. Uudistaminen on ollut suunnitelmissa jo 1990-luvun lopulta saakka, ja nyt päästään tekemään. Nykykunnossaan tori ei ole Joensuun arvoinen.
Tähän liittyy myös keskustan liikennejärjestelyjen uudistaminen.

Toriparkki ja liikenneympäristö uudistuvat. Uudistus vähentää pysäköintipaikkaa hakevaa liikennettä ja hajautettuja pysäköintipaikkoja torin ympäristöstä. Nyt pysäköinti saadaan keskitettyä torin alle.

Tori ei ole tori ilman ohjelmaa, jota varten tarvitaan lava. Torilava on torin ohella keskustan käyntikortti, ja torilavan muotoon ja näyttävyyteen halutaan panostaa. Nykytekniikka vaatii tiettyjä ominaisuuksia. Teräsrakentaminen on arvokasta, ja rakenne on haastava. Lavassa ei ole mitään yksittäistä kallista, koska hinta koostuu monista asioista.

Joensuu on tunnettu pyöräilykaupunki, joten pyöräilyn olosuhteita halutaan jatkuvasti parantaa. Uudistuksessa ei kuitenkaan syrjitä autoilua vaan parannetaan senkin mahdollisuuksia uudella toriparkilla ja liikennejärjestelyillä.

Toriparkin asemakaava mahdollistaa kahden ajorampin rakentamisen, toisen Koskikadulta ja toisen Siltakadulta Kirkkokadun suunnasta. Toriparkin rakentaja on hakenut poikkeusta asemakaavasta ja haluaa rakentaa tässä vaiheessa vain yhden sisään- ja ulosajoliittymän. Kaupunki teetätti liikenneselvityksen toriparkin toimivuudesta yhdellä sisään- ja ulosajo liittymällä.  Selvityksen mukaan liikenne sujuu yhdellä liittymällä.

Nykyinen joukkoliikenteen sijoittuminen toria ympäröiville kaduille on osoittautunut huonoksi ratkaisuksi vaihtoliikenteen osalta, tästä syystä pysäkit sijoitetaan Koskikadun varteen lähelle toisiaan. Siltakadulta vapautuva tila hyödynnetään pyörätienä ja pyöräpysäköintialueena. Lisääntyvä tila mahdollistaa myös terassien laajentamisen Siltakadulle.

Toriremontin ajaksi osa myyntitoiminnasta siirtyy Keskusaukiolle, missä mopoparkki nykyisin sijaitsee. Tämän takia mopoparkin alue supistuu, joten jäljelle jäävä alue on varattava vain mopojen käyttöön. On todennäköistä, että Siltakadun varrella oleva moottoripyöräparkki on kesän 2017 käytössä nykyisessä laajuudessaan.